درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد یکی از شایع ترین دردهای اسکلتی_عضلانی بدن انسان است که در هر سن و جنسی ممکن است رخ دهد و به همین دلیل درمان کمردرد از اهمیت بالایی برخوردار است.

کمردرد بقدری شایع است که اغلب افراد در طل زندگی خود دچار درجاتی از آن شده اند.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی بهترین درمان کمردرد هستند که در کلینیک فیزیوتراپی تن آسا در اهواز به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می شوند.

دلایل و عوامل مختلفی در بروز کمردرد نقش دارند از بیماری ها و اختلالات ساختاری ستون فقرات تا عادات نادرست حرکتی و آسیب های ناگهانی که به کمر وارد می شوند.

دلایل کمردرد

بیماری ها و اختلالات ستون فقرات

بیماری ها و اختلالات ستون فقرات همچون آرتروز کمر ، فتق دیسک کمر ، تنگی کانال نخاعی ، آسیب عصب سیاتیک ، ناهنجاری های ستون فقرات مانند کیفوز و اسکولیوز و … از مهم ترین مشکلاتی هستند که می توانند سبب بروز کمردرد شوند و نیازمند انجام اقدامات درمانی دقیق و به موقع هستند.

سبک زندگی غلط

سبک زندگی غلط که با بی تحرکی ، اضافه وزن و عدم انجام فعالیت ورزشی منظم شناخته می شود یکی از رایج ترین دلایل کمردرد در میان افراد است.

برخلاف تصر عموم که تصور می کنند بی تحرکی نقش در بروز کمردرد ندارد اما واقعیت چیز دیگری است، بی تحرکی و نداشتن فعالیت ورزشی منظم یکی از عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به انواع بیماری ها از جمله بیماری قلبی_عروقی ، سکته مغزی و اختلالات اسکلتی مانند کمردرد است.

انجام منظم فعالیت های ورزشی به تقویت عضلات کمر کرده و از این طریق ریسک آسیب دیدگی آن را به حداقل می رساند.

عادات حرکتی نادرست

قوز کردن و خم شدن بیش از حد به جلو هنگام نشستن عامل مهمی در بروز کمردرد بخصوص در افراد نوجوان و جوان است که می تواند سبب تغییر شکل ستون فقرات و وارد شدن آسیب به آن شود.

فعالیت های شغلی مانند خیاطی، نقاشی، مکانیکی و ورزشی مانند وزنه برداری نیز فشار زیادی به ستون فقرات وارد می کنند و می توانند منجر به بروز کمردرد شوند.

نشستن های طولانی در افرادی که بواسطه شرایط شغلی مجبور به انجام آن هستند نیز یکی از مهم ترین دلایل کمردرد است.

شکستن قولنج که بسیاری از افراد به تصور بی خطر بودن به عنوان یک عادت آن را انجام می دهند می تواند سبب اسیب ستون فقرات و بروز کمردرد شود.

بلند کردن اجسام سنگین

بلند کردن و حمل اجسام سنگین یکی از مهم ترین دلایل کمردرد و آسیب رساندن به ستون فقرات  است.

وارد آمدن فشار بیش از حد به ستون فقرات علاوه بر بروز کمردرد می تواند ریسک بروز آسیب های جدی تر همچون بیرون زدگی دیسک کمر را نیز به همراه داشته باشد.

بارداری

کمردرد یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است که به دلیل فشار ناشی از وزن جنین بر ستون فقرات رخ می دهد.

افزایش وزن جنین موجب تغییر وضعیت بیومکانیک مادر شده و فشار زیادی را به کمر و ستون فقرات مادر وارد می کند که می تواند ریسک بروز کمردرد را افزایش دهد.

درمان کمردرد

درمان کمردرد بسیار حساس بوده و بیمار باید از هرگونه خود درمانی اجتناب کند و به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه کند.

خوشبختانه در اغلب موارد روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی می توانند به درمان کمردرد کمک کنند و مشکلات ایجاد شده برای فرد را کاهش دهند.

انجام ورزش های فیزیوتراپی کمر با مشورت فیزیوتراپیست نقش مهی در پیشگیری از مشکلات ستون فقرات و کمر دارد.

فیزیوتراپیست از متدها و مدالیته های درمانی مختلفی همچون لیزر پرتوان ، الکتروتراپی ، سوزن خشک ، درمان دستی و تمرین درمانی برای درمان کمردرد استفاده می کند.

 

مطالب مرتبط

2 دیدگاه‌

  1. Good write-up. I absolutely love this site. Stick with it!

  2. Itís nearly impossible to find educated people in this particular subject, but you seem like you know what youíre talking about! Thanks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *